Prawda o liczbie posiłków w ciągu dnia – czy jabłko jest posiłkiem?

Powszechnie panująca zasada – „spożywaj 4-5 posiłków dziennie” z pewnością jest już nawet niesłyszalna. Każdy o tym wie, (może) pamięta i stara się wdrażać w życie.

Jest to pewne ograniczenie organizacyjne, jeśli chodzi o rozłożenie posiłków w ciągu dnia i dostosowanie wszystkiego pod pory ich spożywania. Regularność jest bardzo ważna, ale nie należy żyć z zegarkiem w ręku i nastawiać sobie przypomnienia co 3 godziny, które będzie nawoływać do jedzenia. Codzienne życie, a szczególnie tancerzy niestety na to nie pozwala – bez ubytku na psychice.

Chodzi o złoty środek – nie robimy przerw między jednym a drugim posiłkiem po 6 godzin, ale też nie jemy co godzinę. Z pewnością przerwy co 3 do 4 godzin są do zrealizowania. To istotne – tylko regularność pozwoli na prawidłowe trawienie i wykorzystanie odpowiednio wszystkich składników odżywczych, a także utrzymanie sylwetki w ryzach. Dostarczając pewną ilość energii w ustabilizowanych odstępach czasu zmusza organizm do ciągłej pracy, dzięki czemu nie odkłada zapasów, a czasami powoduje ich utratę!

Odnosząc się do tytułu tekstu – jabłko również stanowi posiłek! Wszystko, co wnosi energię (kcal) i składniki odżywcze (węglowodany, białko czy tłuszcze) stanowi posiłek. Na przykład mleko także jest pożywieniem, a nie napojem, jak się zdarza uważać wielu osobom.

Reasumując – uregulowanie godzin spożywania posiłków powinno stać się naturalnym odruchem, a jakość i skład pożywienia dostosowany do indywidualnych potrzeb. Pomiędzy posiłki należy włączać wodę lub herbaty liściaste (bez cukru) lub napary z ziół, np. nawilżającej pokrzywy i wyciszającej lipy.