Sezon na pomidory trwa od kwietnia do października, zatem już niewiele czasu zostało, by skorzystać z ich najlepszej jakości. Pomidor sezonowy charakteryzuje się wyższą wartością odżywczą niż ten „spod folii”. Dotyczy to wszystkich warzyw i owoców, jednak jako, że to właśnie pomidor jest jednym z najbardziej lubianych i znanych surowców, jemu trzeba poświęcić nieco uwagi.
Europa wiedzę o istnieniu pomidorów zawdzięcza Krzysztofowi Kolumbowi, który w XVI przywiózł to warzywo z Ameryki.
Z biegiem czasu ich uprawa rozpowszechniła się w całej Europie, a w Polsce stało się to dzięki królowej Bonie.
Warzywo to zawiera witaminę K – która zwiększa krzepliwość krwi, witaminę C – silny antyoksydant pomagający m.in. utrzymać układ odporności w dobrej kondycji, witaminy z grupy B, które wpływają korzystnie na metabolizm glukozy
i odkładanie się cholesterolu w tętnicach zmniejszając ilość “złego” cholesterolu LDL. Dzięki temu ryzyko zachorowań na choroby serca i całego układu krążenia jest zdecydowanie mniejsze! Pomidory są również bardzo ważne ze względu na dużą zawartość składników mineralnych, w tym potasu. Mając wysoką aktywność fizycznej i tym samym tracąc elektrolity (sód, potas, chlorki) bez wątpienia trzeba je uzupełniać. Są także doskonałym źródłem błonnika – naturalnej „miotełki” dla jelit. Ze względu na profilaktykę bólów stawów i kości, pomidorów nie należy łączyć z serami. To samo dotyczy papryki. Raczej nie należy go łączyć również z ogórkami. Świetnym połączeniem, gdzie składniki odżywcze dobrze się wzajemnie przyswajają jest parowanie pomidora z awokado. Pomidor ma szerokie zastosowanie, więc nie trudno przy tym łączyć go na rozmaite sposoby w posiłkach.


Dietetyk: Milena Nosek